Florentine Krijnen

Florentine Krijnen

Contactinformatie

Florentine Krijnen

Docent Frans

Permettez-moi de me présenter: ik ben Florentine Krijnen en sinds 2013 werkzaam als docente Frans in de (voor)examenklassen havo en vwo op de Vrije School Zutphen. Ik voel me hier als een vis in het water in de bovenbouw. Ik werk zonder lesmethode, wat maakt dat ik veel uit mijn creativiteit kan putten om op enthousiaste en innovatieve wijze mijn lessen in te richten. Al op mijn vorige school, een kleinschalig vmbo-t, had ik als eenmanssectie veel vrijheid om mijn onderwijs naar eigen inzicht vorm te geven. Hierbij tracht ik het vak zo waarheidsgetrouw mogelijk nuttig te maken en voornamelijk samen veel plezier te hebben. Het Frans is erg in trek bij ons op school en dat is goed nieuws.


Mijn energie en betrokkenheid bij (de toekomst van) het vak, heb ik gedurende twee jaar ingezet als Teacher in Residence aan het Pre-University College van de Radboud Universiteit. Daar heb ik gewerkt aan een publicatie met een invulling voor domein F, oriëntatie op studie en beroep. Hiermee hangt sterk het ‘ambassadeurschap van de docent’ samen, dat ik graag uitdraag en voorleef. Ik vond het een geweldige ervaring om met gelijkgestemden in mogelijkheden te denken, hardop te dromen, en het concreet te vertalen naar de dagelijkse lespraktijk. Dit is ook wat mij zeer aanspreekt in de vakvernieuwingscommissie; met een team van experts aan de hand van duidelijke uitgangspunten op een bevlogen manier toewerken naar een verbetering voor de toekomst van onze vakken. Ik voel mij daarvoor verantwoordelijk, voor het vak én voor de leerlingen. Zij maken mijn werk tot een groot genot en voor hen blijf ik kritisch en naar verbetering en optimalisering zoeken.


Mijn passie voor de Franse taal kan ik tevens kwijt in de taalcolumns die ik schrijf voor het Frankrijkmagazine En Route. Ook ben ik actief als commissielid van het nationaal Congres Frans. Op sociale media ben ik ook actief, waar ik het Frans en de Franse cultuur, literatuur, historie en actualiteit laagdrempelig toegankelijk maak voor mijn leerlingen en andere liefhebbers.